EMDR

 

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing.  De betekenis hiervan is: Door oogbewegingen minder gevoelig worden en de informatie opnieuw verwerken. EMDR is een effectieve behandelwijze om heftige gebeurtenissen/trauma’s te helpen verwerken. Dit kan d.m.v. oogbewegingen, piepjes met koptelefoon op je oren en tap series op de bovenbenen. De tap sessie gebruik ik zelf. De beide hersenhelften worden hierbij aan het werk gezet om te helpen verwerken. De gebeurtenis wordt teruggehaald met alle beelden en gevoelens die daarbij horen. Het effect van een EMDR behandeling is dat je spanning zal gaan zakken op de gebeurtenis en dat het minder op de voorgrond leeft.

Voordelen van EMDR zijn: het vaak binnen een paar sessies al verlichting geeft en dat er tijdens de sessie niet veel gepraat word. Voor zowel volwassenen als kinderen is de EMDR toepasbaar. Met jonge kinderen ga ik samen aan de slag met het schrijven van een traumaverhaal en later de tapsessie erbij.

EMDR is op vele gebeurtenissen toepasbaar, ik zal hier onder wat voorbeelden geven, maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden.

  • Verschillende angsten/fobieën
  • Ptss (posttraumatische stressstoornis)
  • Verkeersongeval
  • Claustrofobie
  • Ziek zijn
  • Scheiding
  • Rouw om een dierbare/huisdier
  • Oorlogsgeweld
  • Inbraak/overval
  • Brand
  • Pesten
  • Je ongewenst voelen

Aan de hand van de intake passen we EMDR toe op een gekozen thema of geïsoleerd beeld. Een afspraak duurt gemiddeld 1,5 tot 2 uur. Bij de sessie mag de cliënt kiezen om te zitten of te liggen. Ik werk met een protocol die ik stapsgewijs volg met de cliënt. De ogen worden gesloten en dan neem ik je mee in de film van je leven, van geboorte tot en met nu. We gaan kijken wat op dit moment het naarste is om aan terug te denken. Met dit beeld gaan we dan aan de slag. Ook gaan we op zoek naar de negatieve- en positieve overtuiging. Daarna ga ik beginnen om op de boven benen te tappen. Ik stel vragen bij de tap sessies, maar het is niet de bedoeling dat we tijdens dit proces in gesprek gaan. De vragen beantwoorden en jezelf uiten is prima. Het kan zijn als ik vraag ’’Ga terug naar het oorspronkelijke beeld’’ het beeld moeilijk meer voor de geest te halen is. Dit is oke en er hoeft geen moeite voor gedaan te worden. Alle emoties, beelden, gedachten, gevoelens in het lijf… alles is oke, ook als er niks is, is het oke.

Verder is het heel belangrijk te weten dat EMDR veel van het fysieke en psychische systeem vergt, je kunt het vergelijken met topsport voor de hersenen. Je lichaam gaat afvalstoffen loslaten, het is dan van belang om goed te drinken na een EMDR sessie. Na EMDR is het goed om lichaam en geest rust te geven, niet teveel praten of activiteit erna. Druk praten na EMDR kan hoofdpijn veroorzaken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gallery/2018-04-11-photo-00000184
gallery/4